Het tempo van de energie- en klimaattransitie wordt (mede) bepaald door de beschikbare arbeidskrachten. Jonge professionals zijn hierin essentieel omdat zij makkelijker van baan wisselen en minder plaatsgebonden zijn dan mensen die al verder in hun carrière zitten. Mede hiervoor zijn regelingen voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO) in het leven geroepen om een arbeidspotentieel te creëren dat mobiel is, ingezet kan worden op maatschappelijke thema’s zoals de energietransitie. Bedrijven kunnen samen hun medewerkers hun leerbehoeften bepalen en samen met onderwijsinstellingen invulling hieraan geven. De overheid helpt daarbij met een overzicht van opleidingen en financiële regelingen.
Als Klimaat en Energiekoepel zijn we uitgenodigd om input te leveren op het Leven Lang Ontwikkelen (LLO)-beleid van het Ministerie van OCW gericht op de energietransitie. De mensen die in de klimaat- en energiesectoren actief zijn zullen tijdens hun loopbaan meermaals te maken krijgen met een of meer van de volgende uitdagingen voor upskilling, reskilling en deskilling om de aansluiting op de arbeidsmarkt te bevorderen. Er is onder de KEK achterban en een aantal jongerenorganisaties gepeild hoe zij hiermee omgaan, hier willen we laten zien hoe jong werkenden zich ontwikkelen en wat de knelpunten hierbij zijn. We hebben onder de jonge professionals tot 35 jaar geïnventariseerd welke Leer- en Ontwikkelbehoeften er liggen. Deze enquête is ingevuld door jonge professionals die aansloten zijn bij KEK en Talent voor Transitie en de interne jongerenorganisaties van van NS, Alliander, Stedin en Enexis.
Met deze enquête is onder andere in kaart gebracht: Hoe en wat leren jonge professionals in de klimaat- en energiesectoren het liefst en welke ondersteuning er gewenst is. Wat andere organisaties kunnen leren van jouw organisatie en welke vaardigheden jonge professionals zien als essentieel.

Een greep uit de resultaten:
- Niet iedereen is bekend met de ontwikkelmogelijkheden bij zijn of haar organisatie
- Men leert het liefst bij over leiderschaps-, persoonlijke en technische vaardigheden
- Tijdsdruk en het niet kunnen formuleren of afbakenen van de leerbehoefte zijn belangrijke knelpunten
- Er kan veel geleerd worden van elkaars organisaties, denk aan: over hoe een overheid werkt, wat er gedeeld wordt naar buiten en hoe het is om de grootste partij in de markt te zijn
- De jonge professional leert graag bij van een expert zoals bijvoorbeeld KEK al initieert met haar activiteiten maar ook via formele opleidingen en cursussen.