Franse Explorers op de Energy Observer

In de haven van Amsterdam, vlakbij de NDSM-werf, ligt de ‘Energy Observer’ voor anker. Niet zomaar een schip, want aangedreven door wind, zon en waterstof. Sinds 2 jaar vaart het schip rond de wereld om te laten zien wat er met de huidige technologie al mogelijk is om klimaatverandering tegen te gaan.

Op een zonovergoten dag, brengen we namens KEK een bezoekje, om zich te laten inspireren en om een glimp op te vangen van dit 30-miljoen kostende schip. Daar zien we een futuristisch ogende, vederlichte catamaran, volgestopt met hoog-efficiënte zonnepanelen, en mensen aan boord gaande met speciale schoen-hoesjes aan. De dragers van de catamaran bevatten waterstof-tanks, zodat met een wolk voor de zon, het schip nog steeds kan varen. Wij proberen ons eerst naar binnen te praten en daarna de beveiliging af te leiden, maar helaas mogen we toch echt de boot niet op. Alleen officiële partners en belangrijke mensen die een afspraak hebben gemaakt mogen kijken.

We stappen even het mini-museumpje in, waar je een prachtige miniboot kunt bewonderen en foto’s van bemanningsleden en hun tocht kunt zien naar een succesvol project.

Bij het naar buiten stappen hebben we meer geluk, want we komen de voor dit project belangrijkste fransman Jérôme tegen. Deels vermoeid en met ruige baard, maken we een praatje met de man die zijn taak aan boord van het schip als ‘explorer’ beschrijft.

Hij vertelt dat de bemanning zich voorbereid op het plaatsen van een nieuwe set hypermoderne zeilen, om meer snelheid te maken. De zeilen zijn uitklapbaar en kunnen ook ingezet worden voor de grootschalige zeevaart. Dit komt goed van pas, want ze zijn op doorreis naar Hamburg, en later de Baltische Staten.

Het schip is zeewaardig en de elektrolyse is dus ook speciaal uitgerust voor zout water, maar werkt daarom even minder goed in het zoete water op ‘t IJ. Het aanstaand vertrek is daarom ook een beetje afhankelijk van zonnig weer.

Terug naar huis is de enige optie de veerpont van Amsterdam, die nu nog vaart op benzine. Gelukkig wil de GVB vanaf 2022 vol-elektrisch gaan varen op alle routes. Het maakt optimistisch voor de toekomst, want het kan gewoon! Nu nog zorgen dat de politiek de handen op elkaar krijgt, want voor ons is het heel duidelijk waar dit heen gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *