KEK voor de klas: de Junior Innovation Challenge

#KEKvoordeklas #elektriciteit #onderwijs

Sinds KEK eind juni een stoel heeft gekregen aan de tafel Onderwijs en Arbeidsmarkt bij het Klimaatakkoord is er een team gevormd wat keihard aan de slag is gegaan. Naast een advies aan de SER, zijn er ook veel contacten gelegd met partijen die al een rol spelen in het onderwijs. Eén van deze partijen is Platform Bèta Techniek, via dat platform stond KEK voor de klas! Sander Beukman, Veerle Wijshoff en Rachel Marty zijn alledrie trainees bij Enexis Groep.

Maandag 17 september 2018 deden eerste- en tweedejaars vwo-leerlingen van het Valuascollege mee aan de Junior Innovation Challenge (JIC). De JIC is een landelijke competitie die wordt georganiseerd om leerlingen van 10 tot 16 jaar de kans te geven mee te denken over innovatie in Nederland. Leerlingen krijgen een challenge voorgelegd door gastsprekers uit het bedrijfsleven.

Challenge
Het Valuascollege kreeg gastsprekers vanuit Enexis Groep op bezoek. Na een korte introductie met de werkzaamheden van Enexis (“wij zorgen dat jullie je mobieltje kunnen opladen”), konden de leerlingen aan de slag gaan met de challenge:

“Hoe zorgen wij ervoor dat er altijd en overal licht is in Nederland, niet alleen voor nu, maar ook in de toekomst?”

Een mooie uitdaging, zo vonden ook de leerlingen. Zekrijgen de leerlingen de tijd om te brainstormen over creatieve ideeën, om deze vervolgens te pitchen voor de camera.Zij werden in groepjes van drie of vier verdeeld, waarna het ene na het andere innovatieve idee naar boven kwam. Hierbij te denken aan alles van bomen met zonnepaneeltjes als bladeren die energie opwekken tijdens storingen, tot en met ondergrondse sensoren die signalen sturen naar Enexis om bijna kapotte kabels op te sporen.

Vervolgens kreeg elk groepje de gelegenheid om hun unieke idee te pitchen voor de camera.

Spannend voor sommigen, maar het enthousiasme van ieder groepje voerde gelukkig de boventoon. Over een aantal weken worden de klassenwinnaars bekend gemaakt. Zij krijgen de gelegenheid om in de halve finale hun idee nogmaals toe te lichten, om vervolgens kans te maken op een finaleplaats.

Inspirerend
Een interessante dag voor zowel leerlingen, leraren als gastsprekers. Het was inspirerend om te zien hoe kinderen buiten geschetste kaders durven te denken en hun creativiteit de vrije loop laten om tot innovatieve oplossingen te komen voor maatschappelijke vraagstukken, zowel voor vandaag, als voor morgen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *